Followers

Monday, April 16, 2012

Travel Log 4.0 South Korea 2nd Trip Day 3 (4march-12march 2012)

Day 3 (06 March 2012)

Kami berada di Sokcho...Terjaga dari tido dah subuh rupanyer ...angan 2 nak jln malam 2 area Sokcho terkubur mcm tu jer..mlm tu mmg hujan kwn lak tgh tido ..aku pun tgk tv jap last 2 duk ats katil terus terlelap tido pun tak betul kedudukan, terjaga gak la beberapa kali tapi berat mata nak bangun, dah terjaga subuh tu terus bangun bukak tingkap wahh salji mesti tgh mlm tu salji turun tapi tak byk kot....terus sembahyang subuh n mandi siap2 nak sarapan, kat hostel disediakan sarapan.Dlm pukul 7am bwh sarapan...sarapan yg disediakan roti boleh bakar n mcm cornflakes makan ngan susu...sedap giler cornflakes dia raser mcm ader madu manis....tgk kat luar hujan renyai2 tapi still nampk salji atas jln n pokok...selesai sarapn kitaorg gerak ke jlan utama nak ambik bus ke Seorak national park, nak ke Seorak neh kene naik bus no 7 @ 7-1 tambang dia adalah 1100w pjlanan dlm maser 20-30min.Actully sebenarnyer nak buat peranacangan cover nami n seorak park dlm hari ke 2..tapi tak sempat..candangnyer nak gi auraji rail bike pagi tu tapi tak sempat kitaorg abik keputusan hari ke 3 gi Seorak dan cancel gi auraji.So ringkasan hari ke-3

The House Hostel-Seorak national Park-Sokcho Street -Sokcho Intercity Bus terminal-Dongseoul Bus Terminal-Phil Guesthouse

Bandar Sokcho Pagi 6 march 2012

Seorak Park

*Video footage bus stop berhampiran hostel;)

*Video footage dari Sokcho rindu salji turun haritu;)

On the way dari bus stop ke Seorak National park hujan renyai 2 tapi kawasan Pekan Sokcho penuh salji turun mlm tu...mmg dah raser tak seronok sbb sbelum smpai dah tgk weather forecast 05-06 march tu hujan kat korea n mmg betul hujan pertama setelah 3 bulan winter, nasib kami baik maser gi Nami tak hujan, Separuh perjalanan sebelum smpi Seorak national park hujan tukar jadi Salji  wah best giler first time meraser salji turun lebat.......tahun lepas gi takde salji turun tambah gi time hujung winter neh..sampi kat Seorak salji turun ngan lebat time 2 masih awal lagi so jln nak masuk park tu semua ditutup salji so kitaorg redah jer la lalu.. Entrance masuk cini 2500w...kitaorg gi smpi bangunan tempat naik cable car...Seorak National park neh sbenrnyer ader Gunung Seorak, biasernyer org dtg untuk hiking kat cni ader byk puncak kat cini dan normally ramai org dtg time autumn dan cara yg paling cepat untuk smpai ke slah satu puncak ialah naik cable car bayaran dia 9000w tapi kali ni aku tak naik ...tahun lepas aku naik dgn byran 8000w..dari atas puncak anda kan nmpk permandangan bandar sokcho tapi cable car neh operate ikut keadaan cuaca...klu keadaan berangin dia tak operate... time aku gi haritu nampk macm tak operate...spent time pusing2 dlm National Park 2 dan ambik bus balik ke pekan Sokcho dan kitaorg jln 2 pekan dia dan balik ke hostel untuk check out...Ader byk attraction kat bandar Sokcho tapi kami tak sempat nak gi..dlm kul 2lebih kitaorg gerak gi Sokcho Intercity bus terminal ambik bus ke Dongseol bus terminal untuk balik ke Seoul, harge dia 16100w pjlanan ambik maser 2jam 45min....ader dua bus terminal dekat sokcho satu sokcho intercity bus terminal yg akan ke dongseoul bus terminal kat seoul dan lagi satu sokcho express bus terminal yg akan ke express bus terminal kat seoul ...kedudukan bus terminal neh adalah jauh anatara satu sama lain ...jadi klu nak duk the house hostel kene turun dekat sokcho intercity bus terminal yg within walking distance dari The House hostel...

Phill Guest House

Kitaorg smpi dongseoul bus terminal dlm pukul 6 dan terus ambik Subway kat Gangbyeon Station(depan dongseoul bus terminal) Line 2 (ikut direction) ke Achasan Sation line 5 sbb kitaorg dah tempah duk kat Phill Guesthouse selama 3 hari...Sbb aper duk cni sbb kat cini paling murah duk n kitaorg ambik dorm 8 org untuk lelaki harge dia 9900w jer sehari, sbb baru nak try duk cini so kitaorg tak berani nah tempah the whole trip duk cini...selepas kitaorg duk cini aku raser not bad la duk cini sbb dekat giler nak ke subway station jln kaki tak smpi 100meter ,dlm bilik ader petisejuk..stove.. tv...mesin basuh n tandas ader dlm dorm lengkap n bidet, bwh hostel ader convinence store n leh call free ke no tel rumah malaysia... next time dtg seoul mmg duk cini sbb murah dlm Rm28.++ jer semalam..cuma kekurangannyer agak jauh nak ke bandar tapi takde masalah bukan jln kaki tapi naik subway ler hehe...lepas tu check in byr baki semua ...maser booking byr deposit jer, booking untuk hostel n tempt hostel nak duk mana aku buat kat cini or cini

Lepas check in kitaorg kluar settle pasal kr pass yg kitaorg booking haritu (nanti aku ceritakn pasal kr pass maser next post). Kene rendem kr pass kat Seoul station sbb kitaorg nak gi Busan next day ...so dari hostel ambik subway dari achasan ke seoul station..smpi Seoul station kitaorg tanya kat infromation counter kat mana leh rendeem kr pass? dia ckp kat ctu boleh...so kitaorg try reendem kat ctu ..malangnyer sbb kitaorg tak print conformation slip dia, sbb booking last minute, ingtkan bg booking no jer boleh tapi dia nak gak kitaorg print so mencari gak la kedai printer kat cyber cafe around seoul station ..last2 jumpa kene charge 2500w untuk print mahal giler dekat Rm 7.00 rgt untuk 2 helai...lepas tu gi rendeem pass n kitaorg balik hostel sbb dah lewat dan dinner ngan bekalan yg dibawa...siap sedia nak tido sbb esk nak gerak awal2 sbb nak buat dry trip ke Busan....

Gambar Trip & Sokcho tahun lepas:

Ringkasan keseluruhan:
kenapa gi Sokcho ??sbb kat cini jer aku tahu ader salji  awal bulan 3...mmg kat seoul dah takde salji dah time kitaorg pegi. Pada tahun neh raser worth sbb meraser salji turun..mmg priceless experince untuk org malaysia yg mcm aku neh duk malaysia ader panas hujan jer(tapi aku bersyukur giler duk malaysia)

Next Post Day 4 High Speed Busan Day trip....;)