Followers

Thursday, January 24, 2013

Travel Log 5.0 Langkawi (23-25 December 2012) Day 2

Kumpul tenaga banyak 2....mulakan hari ke dua di pulau sumpahan mahsuri neh hahahaha...(24 December 2012)....sebenarnyer lari tentatif sikit sepatutnyer pagi neh naik cable car tapi sbb smlm lewat so harini drag gi magrove tour kat sungai kilim geoforest park...janji kul 9 pagi ....actually ader dua tour yg popular yg aku tau kat langkawi satu island hoping dia gi tasik dayang bunting ...pulau singa besar n tgk helang makan cost dia sorg dlm Rm 20-35 paling mahal....aku terinign sgt nak gi tasi dayang bunting bukan sbb aku tak leh pragnent haha tapi raser mcm menarik pulak tempat tu tasik kat tgh 2 pulau...tapi disebabkan semua neh adik aku yg arrange so ikut jer la...dia book magrove tour kat online dia kater murah 3jam tour dlm Rm250 sebuah boat nak walk in pun boleh tapi aku tgk harge dia mahal lak kat jetty tu tapi tak tahu ker betul tak betul harge tu...harge dia sejam rm 250....so nak gi jetty kilim neh sedang jer ...kita kene tuju galeria perdana  ...belakang galeria perdana neh la jetty kilim...smpai2 sana sarapan dulu....pagi dlm kul 8lebih dah ader org kat ctu....


Jetty Kilim









tepat kul 9 kitaorg naik bot so aper yg merangkumi pakej neh dlm 3 jam dia bwk gi gua klawar...tempat bela ikan.. masuk gua buaya...tgk helang makan ...andaman sea tour or gi mandi private beach...bercakap pasal tour neh certain people tak bersetuju pasal some of pengusaha boat yg x practice kitaran biologi yg semulajadi mcm bagi makan monyet ...bagi makan burung helang so binatang 2 neh tak mencari makan sendiri tunggu manusia bagi makan ...so dikuatiri mengangu kesimbangan ekosistem ...cewah ckp mcm profeser biologi lak...













Tour kami start ngan gua klawar so mmg gelap dlm gua tu kene guna lampu kat jetty gua tu disediakan lampu suluh kene sewa Rm 1 pandai depa buat bisnes...tak la besar sgt gua tu dia ader trail kene ikut ...di atas dinding gua tu bergantungan klwar n ader stalaktit n stalakmit so gud picture nak ajak budak 2 haha...kene menunduk gak la tapi sekejap jer ....selesai gua klawar org boat tu bawak gi kolam ternakan ikan ....dia tunjuk ikan sumpit yg sumpit makan mcm roti lekat kat tiang ..ikan tu akan sembur air bagi roti jatuh dlm air supaya iakan tu dpt makan ...tgk belangkas ..tgk ikan nyok2 besar 2 ..bagi ikan pari makan ...ok la cuma kolam ternakan ikan tu tak well maintain sbb byk ikan dia mati....stress sbb jadi tatapan pelancong ke pun tak tahu...abis kolam tu org boat tu bwk jln sungai klim tgk magrove smpi satu gua kecik yg boat leh lalu bawah dia panggal gua buaya sbb bentuk gua tu mcm buaya hahaha ader gmbr dia dlm ipad mak aku nanti ade maser aku masuk...












lepas gua buaya kitaorg gi tgk helang makan ...actually diorg neh bubuh kulit ayam kat tgh laut lepas  tu helang sambar kulit ayam tapi bukan leh dekat 2 pun tgk dari jauh sbb helang tu takut manusia ader dua jenis helang yg aku nampak la helang yg jadi symbol langkawi n white belly, org tu ckp klu helang jantai akan terus makan leps di samabr tu tapi helang betina makan atas pokok...entah ler aku tak belajr pun pasal benda tu..abis tgk helang kami   ke laut lepas smpi tanjung rhu n org tu tunjuk mcm 2 batu ader bentuk muka baby la ...gorilla la hahaha pusing kat laut smpi kat signboard KILIM GEOFOREST PARK... lepas tu pusing n balik semula ke jetty KILIM...tamat tour kami smpai jetty ramai giler org nak gi tour.....


Lepas tu adik aku ajak naik cable car ...aku ingat nak gi pagi esoknyer sbb conform ramai org time tgh harini ...semua nak gi so gi la gerak dari kilim jetty tu ker Oriental village tempt naik cable car...smpi sana  ramai giler org ...nak parking pun susah lepas tu kitaorg round oriental village tu  ader pameran nami island kat citu ader replika snowman winter sonata n gmbr nami island....n chow cadang nak dtg esoknyer early bird haha balik jap homestay rehat 2 jap dlm kul 3 kitaorg gerak gi underwater world kat pantai chenang...sepanjang pantai chenang tu happening giler mmmg la penuh mat salleh n international tourist smpi sana masuk underwater world pastikan bwk mycard untuk dpt discount.....tgk ikan 2 ..aku dah biaser dah tgk benda2 mcm neh n lepas gi underwater world singgah makam mahsuri ticket masuk 5rgt...dlm tu ader makam mahsuri ...rumah mahsuri ...perigi....ader gak tayangan kisah mahsuri.....lepas tu balik balik homestay....








Mlm tu kitaorg  singgah haji ismail shopping sbb semua masing 2 beli cokelat biaser la org klu dtg langkawi klu tak beli cokelat tak sah ..murah la coklat international tapi klu beli beratus 2 gak spent takde la murah cuma murah berbanding semenanjung tanah besar la hahaha tapi tak rock la klu gi langkawi tak beli cokelat ratus2 ..kaya kau haji ismail... esoknyer nak balik dah......ramai org gak mlm 2 area ctu...bailk makan biaser 2 dekat area homestay n tido



P/S: aper yg special pasal Langkawi neh ?cokelat jer ke hahaha

No comments:

Post a Comment