Followers

Saturday, October 3, 2015

Travel Log 7.0 Umrah 15-26 June 2015 Day 7 & Day 8 (21-22June2015) Rehat Seharian & Umrah Sunat

Habis Umrah wajib yng pertama malam smlm pukul 11.30malam, balik hotel bersahur terus dan balik rehat

21/06/2015

harini jadual dia bagi aktiviti bebas, kul 11pagi aku gerak ke masjidil haram buat tawaf sunat ingat nak try cium hajarul aswad tapi tak berani nak masuk berhimpit2 dengan pak arab semua...



org berebut nak cium hajarulaswad..
lepas tu rutin mcm biasa..


22 June 2015


Pagi tu kumpul pukul 7.30 pagi untuk buat umrah sunat. harini kita org miqat di Masjid Taneem tempat miqat yang paling hampir dengan tanah haram lebih kurang 5 km. Dulu mak ayah pernah naik teksi jer untuk masjid taneem untuk buat umrah ke4 mereka.

Info dr Wiki:

Masjid e Taneem is a mosque in the Al-Hil area about 5 miles away from the Holy Kaaba, in Taneem, which is near Mecca and acts as Miqat (a station for putting on pilgrims' garments) for people living in Mecca.This mosque is also known as Masjid -e- Ayesha since Prophet Mohammed's wife Ayesha had put her Ihram (restriction on Pilgrimage) from this place once. If someone is living in Mecca and wants to perform Umra (pilgrimage to Mecca) then he should go to this place, enter into the state ofIhram (in part by putting on pilgrim's garments) and then return to Mecca so that the condition of traveling for the pilgrims is also fulfilled. The Prophet has said: “Part of the worship of Hajj and Umra is to travel in the way of Allah and to go out of the city.”[1]
This is quite a big mosque with superb facilities for baths, ablution and changing, available for pilgrims and those who come to offer regular prayers.


Berhenti solat sunat irham kat masjid dan naik bas balik niat umrah dan untuk sapa nak buat umrah untuk org lain pun boleh.

Untuk umrah kedua ni Ustaz bimbing mcm biasa habis umrah pukul 10.30pagi..agak mencabr la sikit buat umrah dalam bulam ramadan dengan keadaan sedikit panas. Tapi alhamdulilah selesai umrah ke dua........

No comments:

Post a Comment